Raport: bukmacherzy w social media

Tekst zawiera treści reklamowe | +18 | Obowiązuje regulamin

Stwierdzenie, że rola social mediów w dzisiejszym świecie jest ogromna to po prostu truizm. Media społecznościowe są wykorzystywane także przez bukmacherów. Postanowiliśmy więc sprawdzić jak rodzime firmy wykorzystują Facebooka, Instagram, Twittera i Youtube. Siłą rzeczy największy nacisk położyliśmy na „fejsa”, a nieco mniejszy na Youtube, który raczej nie sprawdza się w działalności bukmacherskiej.

Z zestawienia wykluczyliśmy bukmachera BetX, bo na chwilę obecną jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie, aby wysnuwać jakieś wnioski. Dane dotyczące liczby subskrypcji/polubień/obserwujących pochodzą z dnia 30.05.20. Bukmacherzy są uszeregowani w kolejności alfabetycznej. Nie zdecydowałem się na ranking, ponieważ różnice bardzo często były tak niewielkie, że ciężko byłoby rzetelnie uszeregować poszczególne firmy. Na naszej stronie znajdziesz też ranking oferty live bukmacherów

Betclic

Facebook: 22 970 polubień

Twitter: 1 641 obserwujących

Youtube: 3 470 subskrypcji

Instagram: 2 690 obserwujących

Betclic stara się wychodzić poza ramy pt. informacje sportowe i informacje o ofercie, które są standardem u polskich bukmacherów. Wysoka liczbą polubień na Facebooku to raczej kwestia odziedziczenia jej po Betclicu z czasów działalności w szarej strefie, więc zadanie było mocno ułatwione, ale nie zmienia to faktu, że osoby prowadzące social media francuskiego operatora starają się robić to ciekawie. Konkursy, memy, sporo humoru, trochę RTM – jest to robione całkiem kreatywnie i generuje solidne zasięgi, a najlepiej wypada chyba na Instagramie, gdzie Betclic notuje naprawdę sporo „serduszek”.

Francuska firma jest także jedną z niewielu aktywnych na Youtube. Przy pomocy youtuberów realizowane są filmiki w najróżniejszych konwencjach – sondy uliczne, streamy, różnego rodzaju zabawy, a także filmy stricte merytoryczne. To wszystko okraszone dozą sympatycznego, nienachalnego poczucia humoru na odpowiednim poziomie. Najpopularniejszy film ma co prawda ledwie 12 tysięcy wyświetleń, ale profil stopniowo się rozwija i wkrótce powinno być lepiej.

BETFAN

Facebook: 6 180 polubień

Twitter: 722 obserwujących

Youtube: 68 subskrypcji

Instagram: 3 096 obserwujących

BETFAN to jedna z młodszych marek, ale szczególnie na Facebooku i Instagramie udało się jej zbudować solidne zasięgi. Kontent nie jest może jakoś szczególnie zaskakujący (sporo informacji stricte sportowych, aczkolwiek poza tym czasem trochę postów na temat show biznesu, odnoszących się do oferowanych zakładów), ale podany w niezłej oprawie graficznej. Odpowiednia jest także liczba postów – ani za dużo, ani za mało.

Z drugiej strony zaangażowanie użytkowników na Facebooku i Twitterze jest często dość niskie. Sporym zainteresowaniem cieszy się z kolei profil na Instagramie. BETFAN często korzysta z relacji, gdzie oferuje między innymi quizy dla użytkowników. Częstotliwość postów jest dość wysoka i niektóre mogą pochwalić się wysokim zaangażowaniem. Profil Youtube nie jest aktywny, nie zawiera ani jednego filmu.

ETOTO

Facebook: 7 685 polubień

Twitter:7 359 obserwujących

Youtube: 77 500 subskrypcji

Instagram: 1 840 obserwujących

ETOTO tak po prostu eksploatuje swoich ambasadorów. Kontent jest typowo sportowy, bez większych udziwnień. Z zaangażowaniem jest różnie – posty powiązane z quizem cieszą się wysokim, a pozostałe niskim. Co ciekawe, ETOTO od stycznia nie prowadzi działalności na Instagramie.

Kanał Youtube to główna aktywność ETOTO w social mediach. Regularne filmy w gwiazdorskiej obsadzie, najlepszy z ponad pół miliona wyświetleń, a regularnie kilkadziesiąt – sto tysięcy wyświetleń. Pozostaje jednak postawić pytanie – ile osób ogląda program Pod Napięciem i jest rzeczywiście zainteresowana zakładami bukmacherskimi, a ile to po prostu kibice piłkarscy, którzy są spragnieni dobrej jakości programu o piłce.

Ewinner

Facebook: 3 375 polubień

Twitter: 517 obserwujących

Youtube: 1 400 subskrypcji

Instagram: brak

Ewinner prowadzi swoje profile bardzo standardowo – informacje stricte sportowe plus trochę self-brandingu. Zaangażowanie nie jest zbyt wysokie. Co ciekawe, jedna z młodszych marek na rynku nie zdecydowała się na prowadzenie Instagrama. Na profilu Youtube dość regularnie pojawiają się filmy z Marcinem Gortatem. Jeden z nich ma nawet 32 tysiące wyświetleń. Całkiem solidny początek.

forBET

Facebook: 32 496 polubień

Twitter: 3 396 obserwujących

Youtube: 9 830 subskrypcji

Instagram: 1 448 obserwujących

forBET stara się prowadzić dość zróżnicowaną działalność w social mediach. Z zaangażowaniem bywa różnie – informacje o promocjach zarówno na Facebooku, jak i na Twitterze czasem mają zerowy odbiór, ale już różnego rodzaju memy potrafią cieszyć się solidnym zaangażowaniem. forBET stawia także na coś, co czasami określa się jako „żebrolajki”, czyli posty, które wymagają od użytkownika zareagowania w odpowiedni sposób, określony na obrazku, zależnie od jego zdania na dany temat.

Dość aktywnie jest także na Instagramie. Uwagę zwraca momentami niezła oprawa graficzna. W ostatnim czasie profil postuje przede wszystkim filmy, gdzie jeden z pracowników podaje swoje typy. Z całą pewnością osobom odpowiedzialnym za social media nie da się odmówić tego, że próbują się jakoś wyróżnić. Wiadomo, są pomysły lepsze i gorsze, ale na pewno na tle dość sztampowej konkurencji forBET wypada całkiem pozytywnie.

Profil Youtube to wspólna działalność forBETu i sponsorowanej przez nich strony Infosport. Filmy pojawiają się dość regularnie, a najwięcej wyświetleń mają te dotyczące sportów walki, prezentujące od kulis przygotowania do walk np. Karoliny Kowalkiewicz czy Andrzeja Fonfary.

Osobną kwestią jest to, że osoba/osoby obsługujące social media nie potrafią oddzielić życia prywatnego od zawodowego. Obserwując Twitter forBETu mogliśmy się dowiedzieć (aktywność obserwowanych profili pojawia się w timelinie) jaką opcję polityczną popiera pracownik forBET, jaki jest jego stosunek do LGBT oraz że długo był singlem, ale obecnie jest w związku. Instagramowy profil forBET obserwuje aż 750 kont, ale w większości są to prezentujące swoje wdzięki kobiety, które przywiązują relatywnie niewielką wagę do odzienia wierzchniego.

Fortuna

Facebook: 69 918 polubień

Twitter: 9 451 obserwujących

Youtube: 49 600 subskrypcji

Instagram: 2 956 obserwujących

Gdyby to był ranking, to Fortuna wygrałaby go z miażdżącą przewagą. Nie wiem czy profile obsługują pracownicy Fortuny czy zewnętrzna agencja, ale robią to świetnie. Poczucie humoru, masa RTM w dobrym wykonaniu, a ponadto czasem aż zaskakujące follow upy do popkultury. Na social mediach operatora z Cieszyna gościł między innymi kultowy w niektórych kręgach serial Trailer Park Boys oraz kolektyw rapowy Brudne Serca.

Osobną sprawą są świetne grafiki w 8-bitowym stylu oraz próby tworzenia nowomowy, która konsoliduje społeczność. Warto także dodać, że Fortuna jest wysoce responsywna względem użytkownika – szczególnie na Twitterze niemal zawsze można liczyć na interakcje. Zaskakuje z kolei dość niska aktywność na Instagramie.

Profil Youtube jest jedynym – obok ETOTO i Betclic – naprawdę aktywnym i regularnie publikującym filmy. Fortuna korzysta z usług youtuberów, a na kanale pojawiali się także między innymi Żelisław Żyżyński oraz Tomasz Ćwiąkała. Kilkadziesiąt tysięcy wyświetleń to standard, a zdarzały się także filmy z widownią powyżej 200 tysięcy. Jedyna uwaga – czasami kontent jest niezbyt zróżnicowany.

Jeśli chodzi o wyścig o najlepsze social media polskiej bukmacherki, to powiem tak – ostatni raz taki pogrom widziałem, gdy Niemcy ograły Brazylię na jej własnym terenie 7:1 podczas MŚ 2014. Te socjale wypadają świetnie nawet w starciu z profilami marek z wielu innych branż. A trzeba pamiętać, że prowadzenie SM w taki sposób, aby były ciekawe, ale także we właściwy sposób odnosiły się do przedmiotu działalności danej marki to wcale nie taka łatwa sztuka.

LV BET

Facebook: 25 522 polubienia

Twitter: 3 872 obserwujących

Youtube: 23 200 subskrypcji

Instagram:16 100 obserwujących

LV BET posiada dość mocno rozbudowane social media, jednak prowadzi na nich dość sztampową działalność – sporo informacji stricte sportowych, jak i informacje o ofertach kursowych i promocjach. Na Facebooku i Twitterze zaangażowanie jest dość mizerne, ale już na Instagramie bywa naprawdę nieźle. Szczególnie posty dotyczące FAME MMA (stąd zapewne tak duża liczba obserwujących na IG) cieszyły się sporą popularnością.

LV BET ma także rozbudowany kanał youtube, ale większość aktywności pochodzi sprzed 2-3 lat (np. blogi Jurasa), a obecnie treści są publikowane bardzo rzadko i nie cieszą się popularnością.

Noblebet

Facebook: 2 198 polubień

Twitter: 567 obserwujących

Youtube: 5 subskrypcji

Instagram: 189 obserwujących

To, co jest ważne w social mediach to zaangażowanie. W Noblebet tego nie ma. Serie pięciu postów bez jakiegokolwiek zaangażowania ze strony użytkowników to norma zarówno w przypadku Twittera, jak i Facebooka. Lepiej jest na Instargamie. Z drugiej strony nie ma co się dziwić – Noblebet postuje głównie ofertę zakładów i raczej nudne cytaty. Na plus bardzo estetyczne grafiki – szacunek dla twórcy. Jest jeszcze Youtube, ale znajdują się na nim dwa filmy sprzed pół roku z łączną liczbą wyświetleń… 54!

PZBUK

Facebook: 87 polubień

Twitter: 471 obserwujących

Youtube: 50 subskrypcji

Instagram: brak

To szokujące, ale PZBUK w zasadzie nie prowadzi działalności w social mediach! Link do Facebooka na stronie firmy prowadzi do nieistniejącego fanpejdża, a jedyny znaleziony przez wyszukiwarkę nie ma ani jednego postu. Kto wie czy to w ogóle oficjalne konto? Fakty są jednak takie, że PZBUK nie prowadzi działalności na Facebooku, podobnie jak na Twitterze (jest konto, ale martwe). Instagram w ogóle nie istnieje.

Co zaskakujące, PZBUK ma za to konto w serwisie Youtube. Jest ono nieaktywne od pół roku, ale zawiera trochę filmów. Najlepszy ma 2400 wyświetleń, a ostatnie filmy to seria „Flesz sportowy”, która nie zyskała popularności – liczba wyświetleń oscyluje wokół 100.

STS

Facebook: 165 446 polubień

Twitter: 11 500 obserwujących

Youtube: 1 270 subskrypcji

Instagram: 9 558 obserwujących

Lider rynku prowadzi dość zachowawczą politykę w social mediach. Trochę informacji o promocjach, kursach, całkiem sporo na temat bieżących wydarzeń w sporcie – mówiąc wprost, nic wyróżniającego. Natomiast szokuje jedno – dramatycznie niskie zaangażowanie użytkowników. Zarówno na twitterze (który nie jest jakimś rewelacyjnym medium do działalności bukmacherskiej), jak i na Facebooku zdarzają się posty z zerowym bądź mikroskopijnym zaangażowaniem. Lepiej jest na Instagramie.

O ile – mówiąc dosłownie – mała liczba „lajków” jest zrozumiała w przypadku początkujących bukmacherów, o tyle w odniesieniu do największego bukmachera w kraju jest już kuriozalna (biorąc pod uwagę chociażby 165 tysięcy polubieni na Facebooku). Budzi to poważne wątpliwości co do rzeczywistej jakości bazy kont obserwujących (?) poczynania STS-u.

Co do działalności na youtube, STS TV jest w zasadzie nieaktywne. Kanał zawiera film z nawet 1,8 mln wyświetleń (to reklama, więc domyślam się, że była wstawiana z autoplayem), ale w ciągu ostatniego półrocza pojawiły się na nim tylko filmy z informacjami o nowych ambasadorach, które mają znikomą oglądalność.

Warto także zwrócić uwagę na istnienie profilu STS esport. Zwraca uwagę wysoka regularność dodawania postów, a jeżeli chodzi o zaangażowanie, to bywa wyższe niż na głównym profilu, pomimo ledwie 4,5 tysiąca polubień.

Superbet

Facebook: 1 822 polubienia

Twitter: 120 obserwujących

Youtube: 1 330 subskrypcji

Instagram: 196 obserwujących

Aktywność Superbetu w social mediach jest dość standardowa. Trochę self-brandingu, oferty, linkowanie do artykułów na własnej stronie, posty typowo informacyjne, statystyki – klasyczny zestaw aktywności firmy bukmacherskiej w social mediach. Liczby polubień/obserwujących nie są póki co zbyt duże, ale trzeba pamiętać, że rumuński bukmacher dopiero rozpoczyna przygodę na polskim rynku online, a w zasadzie socjale ruszyły na dobre właśnie wraz ze startem działalności online.

Osobnym tematem jest Youtube. Superbet zdecydował się na partnerstwo z duetem 2AngryMen, czyli Filip Kapica i Mateusz Święcicki. Póki co filmy nie mają zbyt wielu wyświetleń (najwięcej 14 tysięcy), ale być może niedługo zostaniemy czymś zaskoczeni i profil Superbetu zwiększy swoje zasięgi.

Totalbet

Facebook: 25 784 polubienia

Twitter: 1 363 obserwujących

Youtube: 5 700 subskrypcji

Instagram: 1 467 obserwujących

Na profilu Totalbetu – poza informacjami stricte sportowymi i na temat ofert – od czasu do czasu możemy znaleźć dość średnie memy. Zaangażowanie użytkowników jest dość niskie, chociaż czasami są przebłyski. Totalbet jest bardzo aktywny na Instagramie, gdzie notuje solidne wyniki.

Kanał Youtube posiada aż 5700 subskrypcji, ale zawiera ledwie cztery filmy z niską oglądalnością i jest od dawna nieaktywny. Wyjaśnienie jest proste – kiedyś znajdowały się tu filmiki z Andrzejem Twarowskim, jednak można się domyślać, że po zakończeniu współpracy obie strony postanowiły je usunąć.

Totolotek

Facebook: 11 081 polubień

Twitter: 5 371 obserwujących

Youtube: 3 240 subskrypcji

Instagram: 1 520 obserwujących

Odnoszę wrażenie, że zmieniła się osoba prowadząca social media Totolotka. Obecnie są dość standardowe (czytaj: kontent, o którym pisałem tu już kilkukrotnie – sport/self branding/oferty), z ledwie małymi przebłyskami. Kiedyś tych przebłysków i humoru było więcej. Nie zmienia się jednak bardzo wysokie zaangażowanie ze strony firmy – Totolotek chętnie wchodzi w dyskusje z użytkownikami, szczególnie na Twitterze. Zresztą na tym portalu organizował nawet firmowaną własną marką galę nagród.

Publikacje na Youtube są w miarę regularne, ale nie cieszą się jakimś ogromnym zainteresowaniem. Na profilu przewija się między innymi duet Lord Koks&Wąs. Dość regularne są także publikacje na Instagramie.

Heatmapa: polscy bukmacherzy w mediach społecznościowych

Na zakończenie heatmapa, która prezentuje liczbę śledzących poczynania danego bukmachera w poszczególnych social mediach.

(Karol Bruski)