Debata o sztucznej inteligencji w sporcie: “Technologie ubarwiają, uatrakcyjniają i czynią sport dostępniejszym”

PKO Ekstraklasa
Obserwuj nas w
fot. Artur Kraszewski / LksLodz.pl Na zdjęciu: PKO Ekstraklasa

O najnowszych technologiach oraz wpływie sztucznej inteligencji w sporcie dyskutowali menadżerowie i eksperci w trakcie debaty zorganizowanej 8 grudnia przez Fundację Startup Poland. Partnerami wydarzenia były: Ekstraklasa S.A., Google Cloud, Legia Warszawa i Wisła Kraków.

Gdzie tkwi niewykorzystany potencjał cyfrowych technologii, dlaczego nieunikniona jest transformacja rozgrywek krajowych i europejskich oraz jak ważną funkcję pełni chmura obliczeniowa, która jawi się jako platforma redefiniująca podejście do zarządzania w sporcie? Te zagadnienia były podstawą do podjęcia debaty i gorącej dyskusji wśród prelegentów zaproszonych na wydarzenie organizowane przez Fundację Startup Poland.

W panelach dyskusyjnych wzięli udział: Marcin Animucki (Ekstraklasa SA), Bartłomiej Danek (Google Cloud), Filip Dutkowski (Sports Solver), Jarosław Królewski (Wisła Kraków/Synerise), Michał Potoczek (Chmura Krajowa), Tomasz Snażyk (Fundacja Startup Poland), Łukasz Wojtowicz (UEFA) i Tomasz Zahorski (Legia Warszawa). Debatę prowadził Dominik Mucha z agencji doradztwa wizerunkowego PR Spot.

– Od dawna w Ekstraklasie inwestujemy w rozwój technologiczny. Mamy trzy silne filary, które stanowią podstawę naszego funkcjonowania. Najnowszą technologię wykorzystujemy przy produkcji telewizyjnej i oprawie meczowej, gdy mówimy o kanałach dystrybucji i bliższym kontakcie z naszym kibicem oraz do wprowadzania nowych form rozgrywek. Nie ma żadnych wątpliwości, że my już żyjemy w czasach technologii 4.0. Kiedyś kontakt z kibicem był zupełnie inny. Dzięki badaniom, analizie danych jako organizacja ligowa znamy już rynek, wiemy kim są nasi kibice, albo kto może nimi zostać – mówił Marcin Animucki, prezes Ekstraklasy S.A, w panelu dotyczącym korzyści płynących z wykorzystywania najnowszych cyfrowych technologii w codziennej pracy i przy najważniejszych projektach.

Eksperci zgodnie twierdzili, że sport i technologia są dla siebie stworzone. Liczby pomysłów, które pojawiają się niemal codziennie w przestrzeni medialnej pokazują, jak rynek jest jeszcze nienasycony nowinkami cyfrowymi.

– Nie ma żadnej opcji, by sport, a szczególnie piłka nożna funkcjonowały bez technologii. Technologia sport ubarwia ,czyni go bardziej dostępnym, a my jako osoby zarządzające dużymi projektami musimy konkurować z innymi formami rozrywki. Pól aplikowania technologii widzimy wiele, dlatego staramy się w nie inwestować. Na pierwszy plan w Legii wysuwa się pion sportowy, w którym już teraz mamy siedmiu dostawców najnowszych technologii, nie licząc ekstraklasowego. Łącznie oznacza to osiem źródeł technologicznych – dodawał Tomasz Zahorski, członek zarządu Legii Warszawa.

W czasie debaty przedstawiano najciekawsze pomysły oraz najbardziej atrakcyjne zastosowanie najnowszych technologii.

– Niezwykle ciekawe jest wykorzystywanie sztucznej inteligencji, tam gdzie są personalizowane nowe oferty dla kibiców, czy gdzie analizowany są obrazy, by dbać o bezpieczeństwo. Jednym z najbardziej wzorcowych przykładów takiej współpracy jest kooperacja Googla z The Football Association (angielska federacja piłkarska) gdzie właściwie każdy z wybranych zawodników jest parametryzowany i na tej podstawie eksperci dobierają odpowiednie ćwiczenia, dopasowywana jest regeneracja, wszystko po to by nadać treningowi najlepszy efekt – wskazywał Bartłomiej Danek, przedstawiciel Google Cloud.

Debata pozwoliła również na dyskusję o chmurze obliczeniowej, która nie tylko przyczynia się do innowacyjności polskiej gospodarki, ale idealnie koegzystuje ze światem wielu dyscyplin sportowych.

– Technologia jest oczywiście wykorzystywana w tak podstawowych kwestiach jak transmisja, czy utrzymywanie serwerów i dlatego chmura ma swoje ewidentne zalety, jak stabilność i elastyczność wobec zapotrzebowania klientów – mówił Bartłomiej Danek.

– Chmura daje korzyści, które współgrają z formułą konsumowania sportu. Wiemy doskonale, że te wydarzenia nie mają charakteru ciągłego. Gdy rywalizacja jednak ma miejsce, widzimy duży wzrost zapotrzebowania na konsumpcję treści. Dlatego chmura obliczeniowa jest idealnym miejscem, by te przedsięwzięcia realizować. Z jednej strony daje możliwość efektywnego skalowania zasobów, natomiast z drugiej, zapewnia efektywność kosztową – dodawał Michał Potoczek, Prezes Operatora Chmury Krajowej.

Wszystkie informacje o debacie znajdują się na specjalnej stronie internetowej poświęconej wydarzeniu: www.techsport.startuppoland.org. Debatę można zobaczyć klikając w link: www.facebook.com/FundacjaStartupPoland/videos/385220079259541

Komentarze